29.02.2024 Dzień Naukowca

W czasie Dnia Naukowca szukaliśmy odpowiedzi na wiele pytań:

Kim jest naukowiec i na czym polega jego praca? Na czym polega myślenie naukowe? Czy eksperyment naukowy zawsze się udaje? Czy dzisiaj praca naukowca ma sens - przecież jest sztuczna inteligencja?

Klasy młodsze przeprowadziły wiele eksperymentów naukowych oraz budowały maszyny Goldberga.

Klasy 4 i 5 sprawdzały, czy sztuczna inteligencja wie wszystko i czy ma jakieś ograniczenia. I czy umie rozwiązywać zagadki z "haczykiem"?

Klasy starsze podczas debaty w stylu oksfordzkim rozważały, czy (i w jaki sposób) nowe technologie informatyczne (w tym sztuczna inteligencja) ograniczają rozwój człowieka.

Jakie wnioski?

Przebieg i efekt pracy zależy od posiadanej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania. Bardzo ważna jest współpraca.

Trzeba zawsze weryfikować różne stwierdzenia, informacje – tak jak naukowcy sprawdzają, czy ich hipoteza jest słuszna.

Sztuczna inteligencja czerpie z wiedzy przekazanej przez  człowieka, której sama nie wytworzyła. Nie ma uczuć ani zasad moralnych. Jest narzędziem, a to w jaki sposób będzie wykorzystana decyduje człowiek.