Ogólnoszkolna debata online "Czy szkoła się zmienia?" - podsumowanie
19 maja, podczas Dni Niezwykłych Online, odbyła się debata "Czy szkoła się zmienia?"
Dlaczego zorganizowana została debata “Czy szkoła się zmienia”?
· Debata została zorganizowana po to, żeby wszyscy zainteresowani tym tematem mogli porozmawiać o tym, zastanowić się nad argumentami na dany temat i posłuchać argumentów drugiej strony.
Jak wybierano tematy i osoby?
· Tematy zostały wybrane w głosowaniu, a członkami zespołów dyskutujących byli uczniowie i nauczyciele, którzy wyrazili gotowość w przeprowadzonej wcześniej ankiecie.
Zespoły nie zawsze przedstawiały własne zdanie na dany temat, tylko prezentowały argumenty za lub przeciw tezie, żeby możliwie wszechstronnie omówić problem.
Część 1
NAJWAŻNIEJSZE W EDUKACJI POWINNY BYĆ RELACJE
Argumenty popierające tezę:
· Relacje są bardzo ważne
· Dobre relacje uczeń - nauczyciel budują zaufanie, pomagają w prowadzeniu lekcji, wzmagają efektywność edukacji, ułatwiają uczenie się, pomagają w porozumieniu się.
· Relacje bezpośrednie powodują, że trudniej być niemiłym - a dobra atmosfera sprzyja uczeniu się i nauczaniu.
· Edukacja zdalna jest trudniejsza ze względu na brak bezpośrednich relacji.
Argumenty przeciwne tezie:
· Relacje są ważne, ale nie najważniejsze.
· Relacje nie są celem samym w sobie, ale mogą być przydatnym narzędziem w edukacji.
· Relacje mogą być środkiem do osiągnięcia celu, jakim jest dostanie się do dobrego liceum.
· Najważniejszy jest poziom nauczania i oceny.
Online też tworzymy relacje – takie same, jak w rzeczywistym świecie.
Wnioski:
Nie było powiedziane, czym dokładnie są te relacje, ani że relacje złe to również relacje.
W edukacji trzeba brać pod uwagę różne relacje: Uczeń-Nauczyciel, U-U, N-N – wszystkie mają wpływ na edukację.
Edukacja i relacje to dwie rzeczy zależne od siebie i bardzo trudno powiedzieć, czy i która jest ważniejsza. Nie można ich rozdzielić, są RÓWNie ważne.
Część 2
„NAUKA W SZKOLE NIE MA ZWIĄZKU Z ŻYCIEM POZA SZKOŁĄ”
Argumenty uzasadniające tezę, że nauka w szkole NIE MA związku z życiem poza szkołą:
· Szkoła bardziej bierze pod uwagę wynik jednostki niż współpracę.
· Uczniowie uczą się do egzaminów, nie na przyszłość.
· Szkoła to zamknięty system, rządzi się swoimi prawami, bez związku z życiem poza szkołą.
· Sposób nauczania powoduje, że szkolna nauka nie jest w życiu przydatna.
· Mało praktyczny program nauczania, nie uczy myślenia, za mało o emocjach i relacjach.
Argumenty uzasadniające tezę, że nauka w szkole MA związek z życiem poza szkołą:
· Podstawowa wiedza się bardzo przydaje.
· Szkoła uczy rzeczy poza przedmiotami (edukacja obywatelska, społeczna, doradztwo zawodowe, umiejętność współpracy, relacji z innymi ludźmi).
· Szkoła to nie tylko lekcje - uczymy się na przerwach, np. (bardzo ważnych w życiu) relacji. To jest ważne i tego się nie uczymy “na stopień”.
Tzw. “niepotrzebne rzeczy”, to trening umysłu.
Wnioski:
Przedmioty szkolne przydadzą się w przyszłym życiu, jeśli są przekazane w odpowiedni sposób.
Ważne jest wykształcenie ogólne.
Ważny jest sposób przedstawienia celu uczenia się i nauczania.
W systemie szkolnym powinien brany pod uwagę na równi z lekcjami, obszar poza lekcjami (relacje, emocje).
Wniosek ogólny z debaty:
Nawet jeśli mamy zdanie na jakiś temat, to warto posłuchać argumentów drugiej strony, bo mogą okazać się logiczne i przekonujące. Poznanie innego zdania pozwala poszerzyć swoje horyzonty, dostrzec inny punkt widzenia, zrewidować poglądy, wzbogacić wiedzę, POMYŚLEĆ.
Dziękujemy wszystkim zespołom za wzięcie udziału w debacie - przede wszystkim za znakomite przygotowanie, sposób prowadzenia dyskusji (słuchanie !) - oraz publiczności za ciekawe uwagi i pytania na czacie.